• شعار سال 1403
  • آبشار پارک مره خونی
  • گلزار شهدای سردرود
  • زیبایی های سردرود
  • سردرود
  • سردرود2
 
اوقات شرعی 
 
 
امروز : 51
ديروز : 68
ماه : 1887
 
تاریخ : يکشنبه 7 خرداد 1396     |     کد : 138

توسعه سه هکتاری فضای سبز پارک جنگلی مره خونی سردرود

پارک «مره‌خونی» سردرود از جمله پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعی دیدنی در استان به شمار می‌رود. این پارک در سال‌های نه چندان دور یکی از ده‌ها چشمه و استخری سردرود به شمار می‌رفت که امروزه با تبدیل آن به پارک طبیعی از جمله مکان‌های زیبا و دیدنی این شهر بحساب می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری سردرود پارک «مره‌خونی» سردرود از جمله پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعی دیدنی در استان به شمار می‌رود. این پارک در سال‌های نه چندان دور یکی از ده‌ها چشمه و استخری سردرود به شمار می‌رفت که امروزه با تبدیل آن به پارک طبیعی از جمله مکان‌های زیبا و دیدنی این شهر بحساب می‌آید. وجود چشم اندازهای بکر طبیعی و اقدامات عمرانی صورت گرفته در سال‌های اخیر از سوی شهرداری، به زیبائی‌های خدادادی آن دو چندان افزوده است. این پارک از نظر موقعیت جغرافیائی، در قسمت جنوب شرقی سردرود و پایین دست قله‌های «گیرده بوتون» و «مصلی» قرار گرفته و چسبیده به قلعه تاریخی و سه هزار ساله سردرود «نارین قلعه» است .

 مهندس حاجی زاده ، شهردار سردرود در حاشیه بازدید از این پارک با اعلام اینکه امسال شاهد توسعه یک هکتاری فضای سبز پارک جنگلی مره خونی  بودیم افزود ،دردو سال گذشته نیز دو هکتار به اراضی فضای سبز این پارک افزوده شده است.  پارک جنگلی مره خونی  یکی از پارک های جنگلی زیبا و جذاب استان آذربایجان شرقی بشمار می رود. این پارک همچنین از جاذبه های طبیعی دیدنی استان نیز به محسوب می گردد. .

وجه تسمیه مره خونی در سردرود

در خصوص معنی و وجه تسمیه مره‌خونی، آنچه مسلم است وجود تغییرات آوایی در نام آن است که در گذر زمان و به مرور صورت گرفته است. به احتمال زیاد نام اولیه و اصلی آن در گذشته‌های دور «مارخانی» و یا «ماره خانی» بوده است. صاحب کتاب «روضه اطهار» -ملا محمد حشری تبریزی نیز در قرن یازدهم هجری از آن «ماره خونی» نام برده است. طابق آنچه در فرهنگ لغات از آن جمله فرهنگ «انندراج» و «برهان قاطع» آمده است «ماره» و «مار» مخفف کلمه مادر بوده و «خوانی» نیز در معنای چشمه و آب حوض و نیز چاه آمده است. مطابق این تعاریف، ماره‌خوانی یا مارخوانی به معنای چشمه مادر و یا مادر چشمه‌ها می‌باشد که منشا گرفته از «آنا هیتا» -خدای آب- و مکتب میتراایسم و آیین مهر پرستی و مهر دینی است، و همانگونه که گفته شد به مرور زمان تغییرات آوایی روی آن صورت گرفته و امروزه به شکل «مره خونی» مورد استعمال قرار می‌گیرد. شاید از علل جایگاه این قنات و استخر به عنوان چشمه مادر، به سبب بزرگی و میزان آب دهی آن در قیاس با چشمه‌های اطراف (کند چشمه سی و بالا گول) بوده باشد. علل دیگر وجود «نارین قلعه» به عنوان قلعه حفاظتی تارماکیس تبریز کنونی در جوار آن باشد که به آن اهمیت بیشتری بخشیده و آن را حیاتی‌تر از بقیه قنات‌ها کرده بوده است. با این احتمال اطلاق چشمه مادر به این قنات، چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد .


مدیر کل پورتال
PDF چاپ چاپ