• شعار سال 1403
  • آبشار پارک مره خونی
  • گلزار شهدای سردرود
  • زیبایی های سردرود
  • سردرود
  • سردرود2
 
اوقات شرعی 
 
 
امروز : 20
ديروز : 117
ماه : 2169
 
تاریخ : شنبه 4 آذر 1396     |     کد : 481

در آستانه بارش اولین برف پاییزی در سطح شهر سردرود:

نمک پاشی ، روشی غیرعلمی برای یخ زدایی و برف روبی در سطح شهر

به گزارش روابط عمومی شهرداری سردرود٬ نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سردرود٬ نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است.

سال‌هاست برای آب كردن برف معابر، یخ‌زدایی و جلوگیری از ایجاد لغزندگی در خیابان‌ها و معابر شهری از مخلوط شن و نمك استفاده می‌شود. اما باید بدانیم استفاده از نمك برای یخ‌زدایی و رفع لغزندگی معابر به محیط‌ زیست شهری آسیب می‌رساند.

بسیاری از کارشناسان، استفاده بی رویه نمک را به عنوان عاملی برای یخ زدایی در پاییز و زمستان ، غیرعلمی دانسته و نسبت به عوارض این اقدام هشدار داده اند.

معایب نمک‌پاشی در سطح آسفالت را میتوان بشرح ذیل نام برد:

 نمک پاشی خیابان‌ها به منظور برف روبی، شیوه ایی بسیار ناپسند و غیرعلمی است. چنین عملیاتی باید به وسیله ماشین آلات و مواد سازگار با محیط زیست اجرا شود تا اثرات مخرب، هزینه های سرسام آور و عواقب زیست محیطی حاصل را کاهش دهد.

نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. نمک باید با حلالی مثل آب مصرف شود تا بتواند با پایین آوردن درجه ذوب برف سریع تر و بهتر عمل کند. زمانی که EC آب (درجه شوری آب) بالا برود، گیاهان شهری به علت عدم سازگاری با نمک در درازمدت دچار ضایعه و سوختگی شده و در نهایت به نابودی و خشک شدن گیاه منجر می‌شود. فقط گیاهان بیابانی و شورپسند تحمل نمک بیش از حد را دارند.آلودگی حاصل از آب نمک به آب های زیر سطحی هم نفوذ کرده و درنهایت با جریان آب وارد دشت ها و مزارع می شود و فجایع و خسارت های ناشی از آن ماه ها و سال ها بعد پدیدار خواهد شد. علاوه بر این موجودات داخل خاک هم در امان نخواهند بود و تهدید به مرگ می شوند.

در حال حاضر در دنیا یخ زداها (CMA ) بهترین آزمایش را برای حل مشکل انباشت برف در خیابان ها و جاده ها از یک طرف و عدم آسیب رسانی به سازه های شهری و محیط زیست و گیاهان را پس داده اند.

#انتظار_می_رود شهروندان محترم سردرودی نیز  ضمن رعایت امنیت عبور و مرور خویش در معابر برفی و یخ زده در فصل زمستان و همکاری تنگاتنگ با #شهرداری_سردرود، با پدیده غیر اصولی«نمک پاشی معابر» مقابله نمایند و تا حد توان در هدایت برف معابر به پای درختان و ایجاد منابع آبی زمستانی طبیعی برای آنها از هم اکنون به فکر فرداهای محیط زندگی خویش باشند.


مدیر کل پورتال
PDF چاپ چاپ