• شعار سال 1403
  • آبشار پارک مره خونی
  • گلزار شهدای سردرود
  • زیبایی های سردرود
  • سردرود
  • سردرود2
 
اوقات شرعی 
 
 
امروز : 37
ديروز : 68
ماه : 1873
 
تاریخ : شنبه 2 تير 1397     |     کد : 576

در آستانه راه اندازی قسمت آموزش شهروندی در سایت شهرداری:

آموزش شهروندي عامل همگرايي مديران و مردم

در راستای اهداف و وظایف فرهنگی- اجتماعی خود، ضرورت آموزش های شهروندی، تقویت مولفه های شهروندمداری و جلب مشارکت عمومی، سلسله مباحث و مطالبی در این خصوص با همکاری محققین این حوزه منتشر می نماید و در این راستا آماده پذیرش دیدگاه های تخصصی و علمی می باشد.

به گزارش روابط عمومی  شهرداری سردرود در راستای اهداف و وظایف فرهنگی- اجتماعی خود، ضرورت آموزش های شهروندی، تقویت مولفه های شهروندمداری و جلب مشارکت عمومی، سلسله مباحث و مطالبی در این خصوص با همکاری محققین این حوزه منتشر می نماید و در این راستا آماده پذیرش دیدگاه های تخصصی و علمی می باشد.

شهروندی، اشاره به زندگی روزمره، فعالیت و رفتارهای فردی و اجتماعی و کسب و کار افراد در اجتماع آنها دارد، فعالیت هایی که اگرچه فردی باشند؛ اما برآیند آنها به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک خواهد کرد

سكونت در شهر، تعهداتي را براي مديران شهري و تكاليفي را بر شهروندان به همراه داشته و ارزش‌ها و هنجار‌هايي را به‌دنبال دارد كه اين مهم، مديريت مطلوب شهري را با تكيه بر آموزش‌هاي شهروندي، همراه با پايگاه‌هاي آموزش‌دهنده در سطح شهر، جهت انتقال آموزش‌هاي شهري به مردم با هدف ارتقاي مشاركت‌هاي اجتماعي بيش از پيش مي‌طلبد.

🔻آموزش شهروندی

آموزش شهروندان بستر ظرفيت‌سازي و توانمندسازي آن‌ها را ميسر مي سازد؛ يعني اين كه شهروندان بياموزند كه در کنار طرح مسائل و مشکلات، در حل آنها مشارکت نموده و خودشان مشكل و راه برطرف كردن آن را بيابند. در يك جمع‌بندي كلي بايد گفت: در همه كشورهاي در حال توسعه، آموزش، كليد پيشرفت فردي و عامل اصلي توسعه اقتصادي و اجتماعي است

آموزش شهروندي، عملاً به عنوان وسيله‌اي براي پرورش احساس تعلق به جامعه و داشتن هدف در زندگي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

🔻کارکردها و شاخص های شهروندی

از جمله كاركردهای مثبت آموزش‌های شهروندی این است كه فعالیت‌های آموزشی با رویكرد شهری و شهروندی به مخاطبین منتقل شده و با جلب مشاركت شهروندان به اهداف آن نظم و جهت داده می‌شود و با محتوای آموزشی مؤثر و اثربخش، فعالیت‌های آموزشی و تجارب یادگیری، تقویت شده و اثر متحد و یكپارچه‌ای ایجاد كرده و الگوهای ساختاری مورد هدف را در افراد به‌وجود می‌آورد. از نتایج مطلوب آموزش های شهروندی و جلب مشارکت آنان در مسائل شهری می‌توان به ایجاد تعلق اجتماعی در بین مردم، ایجاد و گسترش زندگی اجتماعی مطلوب در شهر، پی‌ریزی شالوده‌‌ای محكم به ‌منظور توسعه پایدار شهری، بهبود زیرساخت‌های حل مشكلات شهری، مثل حمل‌ و نقل، بازیافت، حفظ محیط ‌زیست و فضای سبز و ... اشاره كرد.

در كنار این‌ها، بهبود وضعیت اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی‌ جامعه شهرنشین، حفظ محیط سبز در شهر، همكاری حوزه خدمات شهری و گسترش مشاركت آنان در جهت پیشبرد اهداف شهری، به‌وجود آمدن حس مشاركت فرهنگی و اجتماعی در بستر جامعه، اعتلای طرح‌های توسعه شهری به روش گروهی، مردمی و مشاركتی، تقویت نقش شهرداری در همه ابعاد آن با شهروندان، استفاده بهینه از منابع موجود، اعتلا و ارتقاى هویت مشاركتی در مناطق و محلات و توانمندسازی جامعه برای پذیرفتن مسئولیت شناسایی مشكلات، از دیگر كاركردهای آموزش شهروندی است

لذا می توان شاخص هاي شهروند قانون مدار را، رعايت حقوق شهروندان، رعايت حقوق و قوانين همسايگي، رعايت حقوق و قوانين محلّه اي، رعايت حقوق و قوانين شهري و رعايت حقوق و قوانين كشوري دانست.

🔻راهکارهای ارتقاء فرهنگ شهرنشيني

- باید در شهر ها به "نیاز های فرهنگی" شهروندان توجه کرد. این نیازها همان "خلاقیت، خودشکوفایی، نیاز های فراغت و لذت و..." می باشد.

ـ با توجه به فرایند گذار از سنت به مدرنیته، باید بر اساس مؤلفه های درونی فرهنگ شهروندی پایه های آن را تقویت کرد و با توجه به تحولات تکنولوژی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، فرهنگ شهروندی را به عنوان پدیده ای پویا و دگرگون، مورد بازبینی و باز تولید فرهنگی قرار داد.

ـ فراهم آوردن بستر های مناسب برای تداخل و ادغام جماعت های شهروندی و تلاش در جهت همگرایی این جماعت ها.

ـ نیاز به بسط مردم سالاری فرهنگی برای گسترش فرهنگ شهروندی و پرهیز از مشکلات شهروندی همچون فردی شدن شهروندی

ـ بهره مندی از نظریات رسانه ای مبتنی بر بسط و گسترش اطلاعات، دانش محور شدن جوامع شهری، افزایش و انباشت و سرعت مبادله اطلاعات و امکان تمرکز زدایی از تولید، توزیع و مصرف آن ها در افزایش فرهنگ شهروندی به صورت عدم تمرکز گرایی در قالب فرهنگ شهروندی منطقه ای و محلی و ملی

- درشهرها باید بنیان های فرهنگ شهروندی که اشاره شده مورد حمایت از سوی مدیریت شهری قرار گیرد.



مدیر کل پورتال
PDF چاپ چاپ